Droomslaap PDF Afdrukken E-mailadres

Dromen vinden plaats tijdens de REMslaap. Wat is REMslaap en hoe zit het met hersengolven tijdens de slaap?

 

Ontdekking van de droomslaap

Over hersengolven

Kenmerken van de REMslaap

Duur van de REMslaap

Dromen inhalen

Ontdekking van de droomslaap

Universiteit van Chicago, voorjaar 1953. Slaaponderzoekers Asserinsky en Kleitman doen een interessante ontdekking. De slapers in hun slaaplaboratorium maken gedurende verschillende periodes in hun slaap snelle oogbewegingen met hun ogen, onder hun gesloten oogleden. Op dat moment maakten de onderzoekers deze slapers wakker. En wat bleek? De slapers zeiden allemaal zonder uitzondering dat ze op dat moment een droom hadden. Sommigen van hen konden zich weliswaar de droom zelf niet goed meer herinneren, maar ze wisten wel heel goed dàt ze gedroomd hadden.

Conclusie: iedereen droomt. Ook de mensen die zeggen dat ze nooit te dromen. Ze zeggen dan eigenlijk dat ze zich geen dromen herinneren.

Hersengolven

Overdag is er overwegend sprake van een bèta hersengolfpatroon. Dat zijn vrij snelle golven. Op het moment dat we in slaap vallen, vertraagt het ritme tot een alfapatroon. Als we een keer slapen vertraagt het ritme verder tot eerst theta en dan delta-activiteit. Na anderhalf uur slaap versnelt het hersengolfpatroon weer tot uiteindelijk beta ritme. Dat is het moment dat de REMslaap optreedt. Omdat er sprake is van hetzelfde hersengolfpatroon als tijdens het waken, heet de REMslaap ook wel paradoxale slaap.

Kenmerken van de REMslaap

• de ademhaling gaat sneller

• mogelijk optreden van trekking in gezicht of in de vingers

• de bloeddruk stijgt

• de polsslag wordt sneller

• bij vrouwen: grotere vaginale doorbloeding

• bij mannen: een gehele of gedeeltelijke erectie

Duur van de REMslaap

De eerste REMslaap van de nacht duurt enige minuten. De opeenvolgende REMstadia duren steeds langer. De laatste REMslaap, waaruit de meeste slapers spontaan wakker worden, duurt een half uur tot drie kwartier. We dromen dus verhoudingsgewijs het meeste in de tweede helft van de nacht.

Dromen inhalen

Als we te kort slapen, dromen we minder. Maar de droomslaap kunnen we makkelijk inhalen. Wanneer we tussen door een kort hazenslaapje op de bank doen, gaan we al heel snel dromen. Veel sneller dan de 90 minuten die we er normaal voor nodig hebben. We halen dan droomslaap in. Zo kun we in een half uurtje heel veel dromen. Ook als we na een te korte nacht 's avonds gaat slapen, komen we eerder in de REMslaap dan normaal.

 

© www.droomnet.nl