Droombeinvloeding PDF Afdrukken E-mailadres

Het Maleisische volk de Senoi was in de zestiger en zeventiger jaren het middelpunt van verhalen over droommanipulatie. De Senoi zouden in staat zijn om tijdens hun dromen de droomgebeurtenissen in positieve zin te beïnvloeden. Een verslagen vijand of een vijand waarmee vrede wordt gesloten in dromen, zou in volgende dromen terugkomen. Maar... nu als bondgenoot.
Of de Senoi zouden een valdroom kunnen omzetten in een vliegdroom. Dus veranderen van een beangstigende, passieve droom naar een actieve ervaring van ultieme vrijheid.

Droom manipulatie door sjamanen

Eind jaren tachtig werd door onderzoek van droomdeskundige Ann Faraday en droomonderzoeker William Domhoff duidelijk dat de Senoi geen droommanipulatie toepasten.

Waarschijnlijk werd wel enige droommanipulatie toegepast door de Senoi sjamanen, een praktijk overigens die ook door sjamanen uit andere culturen tijdens dromen of visioenen wordt toegepast. Maar de 'gewone' Senoi deed zeker niet aan droombeïnvloeding. Wel hechten de Senoi net als veel andere volken veel waarde aan hun dromen. Zie...

Einde verhaal? Nee, toch niet helemaal.

Dromen veranderen is mogelijk. Daar zijn twee manieren voor. Ten eerste door het opwekken van lucide dromen. En ten tweede door training overdag bij repeterende dromen. Of je nu de eerste dan wel de twee manier beoefent: belangrijk is dat je je ook in je leven overdag bewust bent van je patronen en ze probeert te veranderen.

Lucide dromen

Lucide domen kun je opwekken door de beoefening van de traditionele Tibetaanse technieken van de droomyoga. Voor het slapen gaan visualiseert de dromer bepaalde lichtvormen. Zie verder...

Een meer eigentijdse methode is het gebruik van een slaapbril. De dromer zet een bril waarbij een lichtje gaat branden op het moment dat de REMslaap of droomslaap begint. Dit licht kan fungeren als een seintje aan de dromer: 'Let op, je bent nu aan het dromen'. De dromer kan zich vervolgens trainen om dit bewustzijn vast te houden en zo een lucide droom tot stand te brengen.

Echter: voor veel mensen is lucide dromen toch een brug te ver. Het past niet bij hun levenswijze. En sommige mensen hebben veel meer aanleg voor lucide dromen als andere.

Droomtraining

De tweede manier is voor meer mensen haalbaar. Stel je hebt een droom die steeds terugkeert. Je zit bijvoorbeeld in een brandend huis en je kunt er niet uit. Op het moment dat de angst en benauwenis niet meer uit te houden is, word je wakker. Wat kun je dan doen?

Je ontspant je, sluit je ogen en je haalt je deze droombeelden zo levendig mogelijk voor de geest. Hoe concreter hoe beter. Je stelt je dan vervolgens voor dat je bijvoorbeeld de brandweer belt. Of dat je een ruit inslaat om te ontsnappen. Of dat je een enorm grote hanteert en het vuur uitdooft. Of nog iets anders. Essentieel is dat je je voorstelt dat je handelend optreedt. Vervolgens ga je dit trainen. Een paar keer per dag ga je even zitten, je sluit je ogen en je gaat deze handeling als het ware 'instuderen'. Als je dan weer droomt dat er brand is, zit deze handeling zo ingesleten dat je die ook in je droom uitvoert.

 

Lees verder: 

Wat hebben de Senoi wèl met dromen?

Over de Senoi

 

© www.droomnet.nl